torsdag 16 juli 2009

Telia: en fortsättning

Våra förra ansträngningar att begära in en offert från Telia för tele- och nätanslutningar fortsätter. Våra förra ansträngningar slutade ju med ett SMS från Telia med besked om att vi inte fick begära in en offert från dem ännu – det var för lång tid kvar innan vår uppkoppling skulle göras. Eftersom Telia inte kunde spara vår offertförfrågan fick vi beskedet att det bara var att återkomma längre fram. I slutet på maj var tiden inne och vi tog ånyo kontakt med Telia för att begära in en offert.

Hur gick det då?

Efter en dryg timme i telefon – när jag passerat igenom 6 olika handläggare med omtag av ärendet varje gång, 1 automatisk teliadam som inte förstod mitt ärende och 1 knapptryckningsförfarande – lyckades jag placera en offertförfrågan hos Telia med besked om att vi skulle få en offert om 3 till 4 veckor.

Misstrogen kund som jag är ringde jag åter Telia efter 4 veckor för att vädra mina funderingar om var i processen offerten befann sig. 4 handläggare senare (och teliadam plus knappningar) var beskedet att ack nej ingen offertförfrågan hade tyvärr registrerats. Men samtidigt kunde de olika handläggarna återge brottstycken av den information som fanns med i den förfrågan de faktiskt hade registrerat. Intressant också att redan den första handläggaren gav mig en (vad som senare visade sig vara en korrekt) prisuppgift. Den fjärde handläggaren i ordning konstaterade att vi ändå var tvungna att göra om hela proceduren från början. Men ärendet skulle skyndas på och offerten levereras inom ett par tre dagar.

Glädjande nog blev så också fallet och till det facila priset av 10 000 kr får vi bli uppkopplade med tele och bredband till Telias nät – hurra!

Det som inte riktigt går att förstå är att det är exakt den prisuppgift vi fick redan innan offerten var skriven. Och varför skulle det då ta 4 veckor? Det jag däremot kan förstå är att priset faktiskt landar på 10 000 kr, eftersom de har allt sjå i världen att skicka runt sina kunder mellan olika handläggare, skriva om offerter, ta nya uppgifter och gå på charmkurser. För det har Telia i alla fall gjort bra när de skapat en rejält trevlig och hjälpsam handläggarkår!

Inga kommentarer: