fredag 13 februari 2009

Monopol

Det är något vansinnigt irriterande med marknadslösningar som är tydligt kvasiartade. Jag tänker på Telia; Ett företag med något så fint som en folkaktie som konkurrerar på tele-marknaden. Men företaget har också på sin lott att förse alla (nåja) hushåll i Sverige med ett fast nät. Deras uppdrag är därmed tudelat: ena delen agerar på en öppen marknad och den andra har de monopol på.

Vad är då problemet med Telia denna gång? Jag försöker vara ute i god tid för att beställa en nätanslutning till huset så att vi har fungerande It- och telekommunikation när vi flyttar in. Alltså har jag i kontakt med Telia lämnat in en offertförfrågan för att få en prisuppgift på anslutningen. Beskedet är att det kommer att ta minst 3 veckor innan jag får en offert från dem. Ok, fint, jag väntar... Nästa besked - via SMS - är att de inte kan ta emot min offertförfrågan. Jag måste lämna in den tidigast 90 dagar innan anslutningen ska börja fungera. Att spara min förfrågan går inte heller utan proceduren måste göra igen. Kunden i fokus.

Att det sedan inte finns något annat företag som kan ansluta oss till nätet gör det bara än mer irriterande: Jag har ju inget val. Vill du vara ansluten till nätet och ha fast telefoni/bredband är det bara Telia som gör detta. Dessutom måste vi, från vår nuvarande operatör, överföra vårt nuvarande telefonnummer till Telia (för annars tillskriver Telia oss ett annat nummer) för att sedan efter en karens hos Telia kunna föra över numret till den operatör som vi föredrar. Typiskt monopolbeteende.

Om det är någon som har någon idé om hur göra för att komma runt telia så hör av er!

Det vore bäst om staten renodlade Telia och lyfter ur nätansvaret därifrån och låter Telia agera självsvåldigt på den öppna marknaden.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej! Hur gick det med nätanslutningen? de e ju helt sjukt med bindningen man blir tvingad till "om man nu ska skaffa sig ett fast telefoni".

mvh mrangsjo@hotmail.com

Joakim och Maria sa...

Hej!
Ännu har det inte löst sig. Jag kommer ta tag i det under nästkommande månad så får vi se vad som händer. Men visst: det är helt galet med Monopolister som gör som de behagar just därför att de kan.