måndag 20 oktober 2008

Slutlig beställning?

Nu är det nära... Imorgon ska vi träffa vår säljare på Myresjöhus och sannolikt kommer vi skriva under vår slutliga beställning! Ett skrämmande steg med tanke på att den verkligen är "slutlig" och man måste ha tänkt igenom alla detaljer interiört och exteriört. Missar man något eller ändrar sig medför det, som allt annat, extra kostnader.

Vi har en del utestående frågor fortfarande, men hoppas vi kan lösa dem under morgondagen. Framför allt gäller det kostnader och priser av olika slag. De senaste dagarna (och veckorna) har vi räknat och räknat och räknat på alla kostnader - såväl tänkbara som (visar det sig) otänkbara kostnader. Hur vi än kalkylerar så slutar vi alltid på minus...

Det är märkvärdigt hur svårt det ska vara att få reda på riktiga och rättvisande kostnader för de val vi vill göra. Vi kan ta köksleverantören HTH som exempel. Vid möte med dem diskuteras främst hur köket ska designas, utan att direkt diskutera kostnader. Efteråt kommer dock en nota på vad det hela kommer att kosta. Man får dock endast en totalkostnad och ingen specificering av enskilda poster. Det gör det svårt att ta ställning till vad som eventuellt kan prioriteras bort i jakten på att reducera kostnaderna. Vid efterfrågan på priset på några specificerade poster får vi dock svar. När vi sedan försöker ta bort en post (olja till bänkskivan) som vi ansåg onödig (då vi redan har den) gick det inte! Stelbent!

I vilken annan situation beställer man något utan att få veta vad man får? Bara totalpriset? Det skulle underlätta och spara väldigt mycket tid om man redan från början fick alla priser angivna, såväl debiteringar som krediteringar. Då går det lättare att ta ställning till vilka val man kan och inte kan göra. Kostnaden för denna tidsödande process hamnar på oss, i den meningen att den slutliga beställningen förläggs senare än vad som annars varit möjligt. Som köpare känner man sig aningen lurad...

I morgon hoppas vi att vi får svar på våra frågor och kan ta vårt efterlängtade steg förbi check point 1 - den "slutliga beställningen" - och närma oss ett inflyttningsdatum i ett färdigt hus!

3 kommentarer:

Mia sa...

Hej!

Ramlade in på er sida via Myresjöhus hemsida. Vi är nästan i samma fas som er. En skillnad är att vi dock att vi ska bygga med Smålandsvillan istället. Vi började med Myresjöhus men fortsatte sedan med Smålandsvillan istället då det blev billigare kände vi. De båda ingår i samma koncern så vi kunde ändå köpa vår tomt i Åkersberga från Myresjöhus.

Känner igen tankarna om priser och räknande. Vi har fram och tillbaks velat om tillval & bortval. Vi gjorde vår slutbeställning förra veckan men har redan lyckats ändra oss. Vi väntar även på att vår bygglovsansökan ska godkännas.

Ska bli roligt att följa er resa. När beräknas ert hus komma?

Vi har en egen lite blogg om ni är nyfikna: http://villaberga.bloggsida.se/

/Mia

Ally sa...

Hej

Är nyfiken på hur det gick i går på slutbeställningsmötet?

Vi håller också på att bygga ett Myresjöhus och det har varit en ganska skakig resa.. skulle nog kunna skriva en bok om det.

Håller med er fullständigt om att det är märkligt att man inte kan få veta vad saker och ting kostar. Ibland känns det som vi är de enda kunderna som ställer sådana frågor. Hela tiden möts vi av svaret, nej det kan jag inte svara på i detta skedet. Skedet då man får svar på dessa frågor kommer tyvärr långt efter man gjort slutbeställningen. Ett tips är att ni tar rejäl höjd för merkostnader i kalkylen för det kommer att komma mer kostnader..

Vi hade samma tankegångar kring köket som ni har. Hur svårt kan det vara att ha en prislista?

En annan sak som vi reagerat på är vilka priser de tar. Till exempel så skulle en centraldammsugare i vårt hus kosta 12000:-. Kompisar till oss som precis byggt hus betalade 6000 kr och vänner till oss installerade sin i ett gammalt hus och betalade också 6000:- lite märkligt kan man tycka.. larmet tar de också mer betalt för än vad det kostar ute på marknaden.


MEN det är roligt att bygga hus:-)

Hoppas de går bra för er! och att ni slipper allt strul framöver. Jag kikar in på er blogg i bland för att titta till er!

// Ally

Joakim och Maria sa...

Hej!
Kul med lite kommentarer på vår blogg!

Läste er blogg (Mias) och det verkar som om eran process med Smålandsvillan går betydligt snabbare än vår. Vårt hus beräknas levereras v 11 och beräknad inflyttning är inte förrän v 34. Mycket byggs på plats för vår del, vilket naturligtvis tar tid. Sen kommer tyvärr semesterperioden mellan, vilket försenar inflyttningen något.

Vi ska precis lägga upp resultatet av vårt slutbeställningsmöte, så håll till godo!

Vi håller verkligen med Ally, det är märkligt, frustrerande och slöseri med tid att inte få veta priserna på en gång. Ibland känner man sig som en riktig "tjatmoster" gentemot säljaren...


Tack båda för era kommentarer!