fredag 16 januari 2009

Nordea

Lite kuriosa…

Som de flesta som bygger hus har vi ett byggnadskreditiv. Och som många andra har vi det via Nordea (eftersom de har ett samarbetsavtal med Myresjöhus). Utan ett sådant kreditiv skulle vi (och säkerligen de flesta andra nybyggare) ha svårt att finansiera ett nytt hus.

Nordeas hantering av själva kreditivet har fungerat utmärkt men mina (Joakims) erfarenheter av Nordea (Nordbanken, PK-banken etc. som föregångare) har dock inte alltid varit helt positiva. Faktum är att jag 1998 bytte från Nordea just pga. deras stelbenthet. Jag hade tidigare såväl ett sparkonto som personkonto med ett därtill kopplat vanligt bankomatkort. Vid ett tillfälle var jag tvungen att byta kort och gick in till mitt bankkontor för att ordna det. Gick det? Nej, det är klart att det inte gjorde. Inte utan att jag också fick ett kort med s.k. Cash-funktion (ni kanske minns korten med ett chip som man kunde ladda med småpengar att handla för på olika ställen). Men jag ville ha ett enkelt vanligt bankomatkort, men si det gick inte för sig. Inte alls. Jag skulle dessutom betala för att få ett kort med Cash-funktion – minsann! Som kund räknas man inte - speciellt inte i storbankernas värld, och sagt och gjort så avslutade jag mina konton på stående fot och tog alla mina pengar cash i handen och bytte till Skandiabanken. Så mycket för en Cash-funktion!

Jag trodde jag effektivt avslutat alla mina konton och affärer med Nordea, men när vi startade kreditivet upplystes vi om att jag ändå hade ett aktivt sparkonto där (!), men att få ta del av vilket kontonummer eller ens saldo var mer än komplicerat. Det tog tre telefonkontakter, många minuter, en pinkod och långvarig övertalning av en avig kundfrånvänd banktjänstemann för att få reda på vilka transaktioner jag haft på sparkontot eller på vårt kreditiv (sparkontot visade sig ha ett ynka saldo om 8,17 kr och senast jag uppbar ränta var 1999 då räntan var 6 öre). Snart kanske jag också får den efterlysta "dosan" så att jag själv kan se mina transaktioner och konton över nätet.

Nej. Något överdrivet vänstrande med Nordea känns fortfarande ganska avlägset...

Inga kommentarer: