onsdag 11 mars 2009

Dagisadministration

1 år har gått sedan Tyra föddes och det visar sig få en liten följdeffekt för barnomsorgen.

Vi fick fakturan från barnomsorgen i brevlådan och det visar sig helt plötsligt att vi ska betala för en heltidsplats för Alvin. Detta trots att jag är hemma med Tyra. (Finns småsyskon och man är föräldraledig får inte det äldre syskonet gå heltid på dagis. I Stockholm är det ändå förhållandevis generöst och Alvin får vara på dagis mellan klockan 9 och 3 på eftermiddagen).

Så hur kommer det sig då att trots att vi är hemma med Tyra, och Alvin alltså måste vara deltid på dagis, ändå få en faktura på en heltid?

Jag ringer Stockholms stad och stadsdelsförvaltningen, blir kopplad till rätt person som efter några telefonköminutrar svarar att Alvins deltid inte är förlängd och att man måste begära en blankett från förskolan där man begär en fortsättning av deltiden (som man från början inte har något val till att ha). Denna ska fyllas i och undertecknas av samtliga vårdnadshavare och sedan skickas in till en given adress för hantering – nämligen till tjänstemannen i fråga. Detta går inte att göra direkt under telefonsamtalet med henne och inte kan hon skicka ut någon blankett inte.

Jag påpekar att jag inte visste att Alvins deltid var tidsbegränsad. Frågar varför och får till svar att det kanske är så att vi efter att Tyra fyllt 1 år tänkte börja jobba? Jag svarar att Tyra inte har fått någon dagisplats ännu och, minsann, det ser ju hon ju och konstaterar samtidigt att det inte är dags för dagis förrän till hösten. Men en blankett måste jag ändå fylla i, trots att all information finns där. Ser man på! Ytterligare ett utmärkt sätt att skapa lite extra administration för alla inblandade tjänstemän och föräldralediga. Vad gör man inte för att få lite skojiga saker att göra om dagarna?

Inga kommentarer: