onsdag 27 maj 2009

Här vare sjukstuga!

Här har vi verkligen haft sjukstuga den senaste tiden!

Det började förra söndagen med att jag (Maria) fick ögoninflammation med röda, kladdiga och rinniga ögon som skavde något enormt. Var inte ett dugg bekvämt! Det hela fortsatte med att Alvin fick ögoninflammation ett par dagar efter, han fick vattkoppor och feber i torsdags, jag blev riktigt förkyld i fredags (och den har bara fortsatt), Tyra fick blev förkyld i lördags, Alvin var feberfri i lördags (men ack så prickig), men febern kom tillbaka i söndags, samtidigt som Tyra också fick feber. I måndags fortsatte kalaset med att Tyra fick ögoninflammation, medan febern passade på att försvinna för en stund. Alvins feber försvann igår, medan Tyra fick tillbaka sin idag. Joakim är den enda som hållt sig frisk under tiden, men även han började igår känna sig lite förkyld... Suck! Ja, det kanske är så här att vara småbarnsförälder ibland, men det gör det sannerligen inte roligare.
Igår gick jag i alla fall till läkaren för min ögoninflammation som inte ville ge med sig, så jag fick en ögonsalva utskrivet som jag och barnen ska droppa i ögonen varje morgon och kväll i några dagar. Och det var verkligen inte populärt! Det är en enorm kamp varje gång (ja, inte med mig då, utan barnen förstås ;-) )...


En prickig Alvin ska bada


Ganska glad ändå...
...åtminstone de första dagarna han var sjuk. Nu börjar han vara lätt uttråkad, det märks verkligen. Men mest uttråkad av alla är nog pappa Joakim som fått vara inne med två sjuka barn dessa fina sommardagar (i vår lilla tillfälliga lägenhet). Så han begav sig iväg på sena bion ikväll (då är det i alla fall bra att vi bor mitt i stan och bar bion på andra sidan gatan)... Det unnar jag honom verkligen! :-)

6 kommentarer:

Gunilla sa...

Ja, det där med totalentreprenad ska man ta med en nypa salt - inte är det semester att bygga, inte! Vårt hus ligger ca två veckor före ert, tror jag. När har ni ert inflyttningsdatum? Hos oss har de inte börjat måla än, och trappan är inte på plats.
Vi har gjort alla extraavtal separat med kakel-, måleri- resp. el-firmorna för att slippa det där påslaget på 15% som Myresjöhus gör. Det blir i alla fall ca 50.000 extra för allt vi valt till...

Gunilla sa...

Hej igen!
Jag vet inte om vi gjorde något speciellt när det gällde tillvalen... Vi fick tips av säljare/byggledare om att kontakta varje entreprenör själva och göra upp med dem vad vi vill ha utöver husets standard och ta in en offert från var och en. Vi har valt till kakel i andra färger och storlekar i båda badrummen och i köket. Vi var sparsamma uppe och höll oss til standadpris, slösade nere med extrakostnad för mer komplicerad läggning osv. Inga standardtapeter utan Easy up eller målad väv överallt, 3 fondväggar varav en riktigt dyr. Extra eluttag på 5 ställen, flyttade strömbrytare på tre ställen, dimmers överallt, LED-spottar i alla höga fönster, extra mediauttag i två rum, dragning för högtalarkablar i blivande biorummet. Ingenting utöver standard gällande rörmokeriet. (Vi fick kosta på nästan 50.000 i extra grus och fyllningsmassor dessutom.) Vi har dessutom valt klinker i hela entré - korridor - kök, men det tog vi som merkostnad via Myresjöhus.
/Gunilla

Gunilla sa...

PS: Jag underdrev lite. Alltihop gick på 66.000, inte 50.000. Men jag tror att prisbilden här i Norrbotten är en annan än i södra Sverige. Vårt hus kostar dubbelt så mycket om man t.ex. bygger det i Stockholm. Vår tomt på 920 kvm kostade bara 400.000, osv. /DS

Gunilla sa...

Och nu har jag kollat detaljsummorna: kakel/klinker: 8500:-, målning/tapet: 24800:-, el/media: 32500:-.

Gunilla sa...

Nej, vi har totalentreprenad, men jag vet inte om det är praxis att man gör så här med avtalen här uppe i norr. Det var som sagt säljarens och byggledarens råd att göra så. Men vi fick inte välja andra innerdörrar, vitvaror eller sanitetsporslin än det som Myresjöhus kunde leverera från Småland. Det vi kunde avtala om separat var standardhöjningar på det som ändå levereras av lokala firmor.

Gunilla sa...

Ja, det är lite lustigt att de gör olika. Det kan kanske ha med fraktavstånden att göra. Vi bor ju drygt 100 mil norr om Stockholm och är nog mer hänvisade till vad som finns på orten. Det har varit fler kontakter att ta själva, men bestämma eluttag, golvmaterial, färger, mönster och ytskikt ska man ju ändå göra. Skillnaden är att vi har suttit och diskuterat med de olika entreprenörerna istället för med byggledaren.